22RH427

-

.

 Hiernaast: 

Een open '427'- 4 Ohm  Scheidingsfrequenties:  500 en 5000Hz / fres: 44 Hz / inhoud 35L

Alle drivers,  inclusief de 2 parallel geschakelde woofers AD8065/4  (of 8060/W4), zijn vooraan op de baffle geplaatst. De  'midtoner' 5060/SQ4 heeft een afschermkap achteraan. De dome-tweeter AD0160/T4 is van origine achteraan luchtdicht afgewerkt.

De '427' werd in 1971 de opvolger van de dure en voor de normale huiskamer te groot uitgevallen  '499'.




Onder: 

Frontaalopname van een '499' 'décapotable' :      8 Ohm Scheidingsfrequenties:  700 en 3000Hz fres: 40 Hz / 80 l gewicht +-30 kg.  De midtoners    (4 x AD5060/W8 soms /SQ8) en de woofer            AD1256/W8 zijn achteraan op de baffle geplaatst. 

Enkel de dome-tweeters zitten zoals steeds vooraan op de baffle. Dit zorgt voor een zo breed mogelijke geluidsafstraling en voor een nauwkeuriger stereo-effect waardoor je de plaats (herkomst / richting) van een geluid beter kan bepalen.  De midtoners en de tweeters (4 x AD0160/T8)  kwamen bij de '499' in een luchtdicht compartiment terecht om ze af te schermen van het grof woofergeweld.  

De midden- en hoge tonen zorgen mede voor het ruimtelijk (stereo) effect. Lage tonen daarentegen dragen hiertoe niets bij omdat ze zich oncontroleerbaar (chaotischer) door een audioruimte verspreiden, enigszins vergelijkbaar met golvend water in een bassin. De herkomst van lage tonen is door hun chaotisch gedrag moeilijker te bepalen.

Luidspreker 22RH427


De 22RH427 met zijn dubbele woofer-opstelling oogde in '72 best spectaculair en hij verving de 22RH499. Qua marketing lijkt dit ok. maar... de "427" bereikt de sublieme audioqualiteit van zijn illustere voorganger, de '22RH499' niet.

Waarom liep het fout bij het doorgeven van de fakkel "22RH499"?

Noch in het laag, noch in het middentonengebied klopt het plaatje.

Door enerzijds een fout ontwerp van het scheidingsfilter en het in de middentonen te ver doorlopen van de 'twin-woofers' AD8060/W8 (soms  AD8065/W4) en anderzijds een grove frequentieoverlapping door de combinatie van de duo-serie-woofersopstelling samen met de middentoner AD5060/SQ4 en de tweeter AD0160/T4 ontaardt de "427" al vlug in een vermoeiend lawaaierig klinkende box. (Cfr.: de verklarende grafiek van de "427", onderaan deze pagina, die zonder scheidingsfilter een opvallend breed overlappingsgebied toont tussen +- 1000 en +- 4000 Hz.)

In een gemengde opstelling van "426's", "427'"s en "499's" tezamen, zorgt de "427" uiteraard voor extra spektakel en pit. Dan staat hij zijn "kwetterend" mannetje natuurlijk!

Als enige box in een installatie zou ik de "427" eerder afraden. Zelfs een 10 kanaals-equalizer is niet bij machte om hem een aantrekkelijk klankbeeld te geven. Raar is het, dat Philips deze kast destijds als vervanger van de "499" aanbood. De "426" met één woofer van hetzelfde type is beslist aangenamer te beluisteren dan de grotere "427".

Jammer dat de dubbele wooferopstelling van de "427" niet resulteert in een krachtiger en lager bereik zonder dat opgefokt middengebied. De oorzaak van de leemte in het laagbereik is niet alleen te zoeken in de resonantiefrequentie van de AD8060/W8, die aanzienlijk hoger ligt dan de rf. van de AD1256/W8 uit de "499". Bijkomend speelt de kleinere omkasting hierin een rol. Dit kleinere kastvolume beperkt de woofers in het laag en verhoogt de rf. van de woofers. Ten opzichte van de "499" laat de "427" in het laag een behoorlijk gat achter. Dit vormt een duidelijk hoorbaar verschil.

Niet alleen het kastvolume, de combinatie van speakerunits en het filter spelen een rol...

Qua conusoppervlak laten de twee seriëel geschakelde AD8060/W8-woofers (uit de "427") = 567 cm² (afgerond) noteren en één AD1256/W8 (uit de "499") 707 cm² (afgerond). Dit maakt een verschil van bijna 25% (afgerond) in het voordeel van de AD1256/W. Met de diepte van de conussen is hier geen rekening gehouden.  

Wat weerom ruim in het voordeel zou uitvallen van de AD1256/W8.Calculeer daarin de extra rendementwinst door de zware alnico magneet van de AD1256/W8 en overweeg de starre styropor-conusstructuur van de AD1256/W8 versus de papieren conus van de AD8060/W8, dan blijkt dat het eenvoudig vervangen van één kwaliteisvolle AD1256/W8 door twee AD8060/W8's,  een te goedkope  keuze is, zeker als de ene box - zoals in dit geval - de "ereplaats" van de andere moet innemen! Door de opmerkelijke algemene verschillen (de opgefokte middenfrequenties en de leemte in het laagste frequentiegebied) komt de "427" zelfs niet in de buurt van de zeer aangenaam te beluisteren en de perfect uitgebalanceerde "499". De consument moet nog enkele jaren wachten op de komst van de zwaarste MFB-versies om iets te te vinden dat qua geluidskwaliteit in de buurt kwam van de "499". 

Ombouwen dan maar!

Je ziet soms een "427"-stelletje deskundig ombouwen tot een beter klinkend geheel. Meestal neemt de knappe hobbyist dan zijn toevlucht tot een grondige herberekening en herontwerp van de kast inclusief het cross-overfilter. Dit blijkt inderdaad de enige oplossing om de "427" van een herriemaker tot een aangename hifi-geluidsbron te om te "tunen".

In de rubriek "BIBLIOTHEEK" >> "PHILIPS UITGAVEN" in de map >> "LUIDSPREKERS" vind je een leuk verslag van een ombouw van een "427". Zo'n tuning is zeker het overwegen waard en als je daarbij ook het scheidingsfilter deskundig aanpakt, kan het in een wereld van verschil uitmonden!

Je vindt wel eens lovende woorden over de "427". Doch laat je niet misleiden door de verkoopargumentatie van degene die hem misschien liever kwijt dan rijk is:

"Helder" voor de ene luisteraar, kan "schel" betekenen voor de andere... blijf kritisch in je beoordeling!

Afmetingen

Breedte:          410 mm

Hoogte:           540 mm

Diepte:            230 mm

Gewicht:           +- 13 kg

Inhoud:              35 liter

Drivers:

1 Tweeter AD0160/T4  'dome'-membraan diameter 2.54 cm

1 Squaker AD5060/SQ4 conus diameter 13 cm

2 Woofers AD8060/W8 papieren conus diameter 19 cm

Impedantie 4 Ohm

Belastbaarheid 40 >> 60 Watt

Zonder frontpaneel biedt de "427" een spectaculaire aanblik met zijn dubbele woofer.

Hierdoor maakte hij in de seventies (en nu nog steeds) een stevige 'first impression' bij heel wat hifi-fans. Dit verklaart voor het merendeel het succes van deze box.

De frequentiegrafiek (onderaan dit artikel) levert een duidelijk beeld van het breed overlappingsgebied van de 3 verschillende drivers in de "427"  (gemeten zonder tussenkomst van het oorspronkelijke scheidingsfilter.)

Het ontwerp zat al fout bij de keuze van de woofers AD8060/W8 en de squaker AD5060/SQ4.

De tweeter AD0160/T4 draagt zijn steentje bij in dit verhaal!

Het originele scheidingsfilter grijpt te weinig in op de opgefokte middenfrequenties

met een te schel klinkende box als gevolg...

Mede hierdoor was de "427" als vervanger voor de "499" duidelijk ondermaats.

De 2 woofers AD8060/W8 (of AD8065/W8) zijn in de '427'- configuratie parallel  geschakeld.

De kleine woofer AD5060/W8 was een degelijk ontwerp en hij leverde ook prima prestaties

in verschillende boxen, inclusief in verschillende MFB-ontwerpen, die niet veel later het daglicht zagen en die tot op heden nog steeds vele fervente liefhebbers kennen.

De 22RH427 werd na de productiestop van de 22RH499 als het vlaggenschip van de Philips klankkasten gepromoot, ten onrechte... zelfs de kleinere 22RH426 presteert beter en is aangenamer te beluisteren dan de '427'.

Deze 22rh427's  werden in november 2019 naar hun  eigenaar Bernard T. verstuurd in de     bordeaux-streek  (France). Ondanks alle goede verpakkingszorgen had 1 box  de reis slecht overleefd. De restauratie ervan werd toevertrouwd aan een fijne houtbewerker...

Een grafiek als bewijs

Hiernaast:

Frequentiecurven van de '427' met een opvallende 'overlappingszone', zelfs de woofers dragen hun steentje bij, net in de zone waar het menselijk oor het gevoeligst is... en net hier grijpt het scheidingsfilter onvoldoende in!

.

Hiernaast:

ter vergelijking ...  het frequentieverloop van een ideale filtering 

(eerlijk gezegd... ideaal blijkt vaak onhaalbaar, maar wel benaderbaar!)